Felanmälan

Så skickar du in din felanmälan
Felanmälan gör du enklast via denna länk. Du loggar in med BankID eller användarnamn och lösenord. Användarnamnet finns på din hyresavi. Tänk på att ange så detaljerad information som möjligt och komplettera gärna med bilder för snabbast möjliga åtgärd. Vi vill i första hand mottaga din felanmälan digitalt.

Telefon: 090 – 12 23 30 vardagar (8.00 – 10.00)

Akuta ärenden
Telefonnummer vid akuta ärenden efter telefontid och på kvällar och helger: 090-206 64 75
Akuta ärenden innebär exempelvis vatteläckor, icke-fungerade kyl/frys, krossade rutor, elfel och helstopp i avlopp.

Innan du skickar din felanmälan - prova fixa själv
Vissa fel kan du med bravur åtgärda själv. Här hittar du några enkla åtgärder att vidta som gör att du kan avhjälpa felet innan du skickar din felanmälan.

  • Om du har stopp i handfatet: Du ansvarar för att rengöra från vattenlås och röret upp till silen. Börja med att kontrollera sil och vattenlås. Rengör och spola igenom det med varmvatten för att kontrollera att stoppet är lokalt. Använd gärna en vaskrensare och strumpsticka för att rensa röret. Plocka isär vattenlåset som finns under handfat.

    Om du har stopp i golvbrunnen: Börja med att rensa bort hår och dylikt, på och under gallret i golvbrunnen. Golvbrunnen i badrummet går ofta att öppna i botten eller lyfta upp, så hår och liknande kan tas bort.

    Om stoppet orsakats av dig som hyresgäst på grund av av oaktsamhet kan du bli debiterad för åtgärden.

  • För att fläkten ska fungera så bra som möjligt rekommenderas du att byta eller rengöra fläktfiltret minst en gång i månaden till exempel genom att lägga filtret i hett vatten och diskmedel över natten. Spola sedan av ordentligt.

    När det bildas is i frysen behöver du frosta av den. Då håller maten bättre och frysen drar mindre el.

  • Om lägenheten är strömlös behöver du börja med att kolla om strömmen gått hos dig eller i hela området. Om det bara är hos dig kontrollera säkringarna i lägenheten och byt om dom är trasiga.

    Lyser inte lamporna säkerställ att kontakten till takbelysningen är rätt inkopplad. Om det finns tre hål kan den vara felvänd. Kontrollerna också att glödlampor, lysrör och glimtändare fungerar.

  • Om fönstervreden eller låset till balkongdörren går trögt kan de smörjas med smörjmedel.

  • Glödlampor, lysrör och glimtändare är förbrukningsmaterial och byts av hyresgästen själv.

  • Kontakta din tjänsteleverantör.